The Devil Wears Prada och Everyone Worth Knowing av Lauren Weisberger

Jag tog mig an den här tegelstenen bestående av två böcker i en till pangpriset av fem pund. Jag fann den i min bokhylla; införskaffad för länge sedan men inte läst. Det var nog klokt ändå. Att inte läsa, alltså. 

Djävulen bär Prada: Det handlar om en ung kvinna som börjar jobba som assistent åt en ytterst krävande chef på en modetidning och får stå ut med en hel del trams som hon antagligen borde ha gått till HR med samtidigt som hennes relationer får lida, innan hon till slut får nog och säger upp sig. Kanske om jag hade läst den när den kom ut hade jag uppskattat den men nu... nej. 

Alla var där: Även den här gången är huvudpersonen en ung kvinna fast i den här boken jobbar hon som festfixare. Det här var ju såna it-yrken i början av tvåtusentalet, när det begav sig. Det börjar gå rykten om att hon är ihop med någon slags brittisk playboy, vilket ger företaget hon jobbar för publicitet så hon finner sig i detta och spelar med. I början av boken kändes det som att den här boken hade potential att  vara bättre än föregående titel men det höll inte så länge och jag tyckte tyvärr att den var sämre. Jag tyckte dessutom synd om hennes vovve som hon lämnade ensam under långa stunder i en lägenhet på Manhattan. 

Liknande tema kan märkas i båda böckerna i att en tant till slut får nog och säger till men det är bara det att det är ahalldeles för mycket text av låg kvalitet innan tanten kommer till den punkten. 

Kommentarer