Idéernas grotta av José Carlos Somoza

Den här boken har stått i mina bokhyllor (ja alltså, jag har ju hunnit med att bo på olika ställen under den tiden) i uppskattningsvis tio år men det har aldrig blivit av att jag har läst den. Förrän nu dåra, när jag släpade hem ett gäng nya pocketböcker och insåg att jag kanske borde läsa det jag har i min samling innan jag ger mig på dem. Så, nåväl, jag läste boken, och det kunde jag ju gott ha gjort tidigare. 

Boken utspelar sig i Aten på Platons tid och handlar om hur uttydaren av gåtor Herakles Pontor får i uppdrag att ta reda på vem som har begått ett hemskt mord med hjälp av ett manuskript nedtecknat på papyrus. Detta skrivs sedan av i modern tid av en person som dör och Översättaren får i uppdrag att översätta manuskriptet vilket verkar vara fullt av symbolik och som ibland verkar vända sig till... honom. Dam, dam, dam. 

Det kanske tog mig lite tid att ta mig an den här boken för att den vid första anblick inte tycktes vara min typ av bok men den visade sig vara spännande och intressant. Vet inte riktigt om den bör klassas som deckare, dock. Ett plus för någon är intresserad av översättning är att fotnötterna som avslutas ö. a. i utgör en stor del av bokens handling i det här verket. Fyra utrop av "Vid Zeus" av fem. 

Kommentarer